Pages

Sunday 20 March 2011

soalam bm 2


Soalan 1 : Rumusan

[30 markah]

Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang saranan menjadikan jalan raya sebagai laluan yang selamat dan halangan untuk menjayakannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

                                    Apabila kita berbicara tentang musibah dan kesengsaraan yang berlaku akibat kemalangan jalan raya, sepatutnya perkara ini akan menginsafkan sesiapa sahaja. Sekiranya kita menyaksikan kemalangan yang berlaku atau melihat gambar tentang kemalangan, dapat kita rasai bahawa kemalangan itu bagaikan kesan pertempuran di medan peperangan, apatah lagi jika kemalangan itu melibatkan kenderaan berat. Sehubungan dengan itu, pelbagai pihak telah bekerja keras untuk menyedarkan pengguna bahawa jalan raya bukan medan pertempuran, sebaliknya jalan raya menjadi kemudahan untuk manusia berulang-alik ke sesuatu destinasi bagi menjalankan pelbagai urusan. Maka, wajarlah jalan raya dijadikan laluan yang selamat dan menyenangkan penggunanya.
           
Jalan raya tidak patut dikotori pelbagai imej buruk dan penggunanya dianggap musuh, sebaliknya semua pihak yang menggunakan jalan raya harus menganggap pengguna yang lain sahabatnya. Para pengguna jalan raya perlu saling menghormati dan bantu-membantu tanpa menjadikan jalan raya sebagai tempat untuk mengancam nyawa orang lain. Persepsi bahawa jalan raya ialah laluan yang selamat hendaklah diterima oleh setiap orang. Matlamat itu tidak mustahil dicapai kerana selama ini semua orang mengharapkan mereka yang tersayang selamat apabila menggunakan jalan raya. Dengan itu, berbagai-bagai cadangan telah diketengahkan dan banyak tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa untuk menangani masalah ini. Kebanyakan cadangan itu tertumpu pada langkah menguatkuasakan undang-undang dan menambahkan hukuman atau denda terhadap pesalah jalan raya.
           
Usaha untuk menyelesaikan masalah di jalan raya akan menjadi bertambah rumit apabila ada pihak yang beranggapan bahawa jalan raya termasuk dalam kategori kemudahan awam yang membahayakan keselamatan dan mereka tidak yakin bahawa suasana yang selamat dapat diwujudkan di situ. Pandangan sedemikian tidak boleh dibiarkan berlarutan dan harus dikikis agar kelakuan yang buruk tidak terus diamalkan oleh pengguna jalan raya. Selain itu, pandangan tersebut akan terus melalaikan orang ramai apabila berada di atas jalan raya. Masalah ini akan lebih mudah ditangani dengan mendidik remaja tentang aspek-aspek keselamatan jalan raya sejak di bangku sekolah lagi.
           
Kita tiada pilihan selain mencari jalan untuk mewujudkan keazaman dan komitmen dalam pemikiran setiap pengguna agar mematuhi setiap peraturan ketika di jalan raya. Perkara yang tidak harus diabaikan juga termasuklah mengambil langkah menghapuskan kecenderungan berkelakuan buruk atau sikap suka menunjuk-nunjuk apabila berada di jalan raya. Justeru, kempen-kempen kesedaran tentang keselamatan jalan raya perlu dipergiat supaya melahirkan pengguna yang berhemah.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana Jalan Raya Bukan Medan Tempur,                     oleh Zaini Mohd. Said, Mingguan Malaysia, 14 Disember 2003)



Soalan 2 : Pemahaman

[35 markah]

Soalan 2(a) — Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1,  jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                                 Apakah yang dimaksudkan dengan rangkai kata tidak boleh dibiarkan berlarutan?             
[2 markah]

(ii)                    Mengapakah masalah-masalah di jalan raya sukar ditangani?                                                                                                                                                     [3 markah]

(iii)       Pada pendapat anda, mengapakah hukuman yang dikenakan masih gagal menyedarkan pengguna jalan raya?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  [4 markah]


























Soalan 2(b) — Petikan Prosa Moden

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

                                                Ada sebabnya Jumari Jipan tersentak. Kawasan itu memang kuat mitosnya selain tempatnya mengalahkan empat teman pendekar dan tempatnya terlepaskan Fisah. Ada mitos lain yang tersendiri – ada yang pernah berjumpa kera bercakap di situ; ada yang menemui Haji Rizam yang sebenarnya telah mati seabad lalu; malah ada yang terserempak dengan Hang Lekiu. Paling baru ada pula yang dikatakan menemui Hang Kasturi di situ; sementara ada yang berhujah mengatakan yang ditemui itu ialah Hang Jebat. Kisah itu semakin agak berbaur dan semakin kacau apabila ada yang memberitahu bahawa orang yang menemui Hang Lekiu atau Hang Jebat itu sebenarnya seorang kaki tuak.
           
Semasa hayatnya, memang Ripin sendiri memberitahu Jumari Jipan bahawa dia pernah dianugerahi keris dalam mimpinya. Menurutnya, keris itu terkadang ghaib terkadang wujud – bergantung pada suasana-suasana tertentu. Ripin menjelaskan tentang bentuk dan khasiat keris itu, tetapi Jumari Jipan tidak pernah dapat mengkhayalkannya.
           
Kata Ripin, menurut mimpinya, keris itu akan terus ghaib selepas dia mati.

(Dipetik daripada “Di Sisi Rinda”, oleh A. Samad Said dalam antologi Kerusi,
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                                 Mengapakah Ripin menganggap keris kepunyaannya istimewa?                                                                                                                         [3 markah]

(ii)        Pada pendapat anda, bagaimanakah kepercayaan masyarakat terhadap unsur mitos dapat dikikis?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         [3 markah]

(iii)      Nyatakan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas dan dua pengajaran lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          [3 markah]


 
 Soalan 2(c) — Petikan Prosa Klasik

Baca   petikan prosa klasik  di bawah  dengan   teliti,    kemudian   jawab   soalan-soalan yang   berikut  dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka sahut Jebat, “Hai Laksamana, bahawa aku tiada takut akan engkau! Kudengar engkau sudah dibunuh oleh Bendahara; sebab itulah maka aku hairan.” Maka kata Laksamana, “Akulah Hang Tuah dititahkan Duli Yang Dipertuan membunuh engkau, kerana aku tiada mati; aku ditaruh oleh Bendahara di Hulu Melaka.”  
        
                                                Setelah Hang Jebat mendengar kata Laksamana demikian, maka ia pun hairan, seraya berkata, "Hai orang kaya Laksamana, keranamulah maka aku berbuat pekerjaan ini! Pada bicaraku, engkau tiada dalam dunia ini lagi. Jika aku tahu akan engkau ada hidup, demi Allah dan Rasul-Nya, tiada aku berbuat pekerjaan ini.” Maka kata Laksamana, “Hai Si Jebat, menyesalkah engkau?” Maka kata Hang Jebat, “Hai Laksamana, sekali-kali tiada aku menyesal dan takut akan mati, tetapi aku sudah tahu akan kematianku ini pada tanganmu, di mana dapat kusalahi lagi? Tetapi tuan hamba lihatlah tikam Si Jebat derhaka ini, empat puluh hari orang Melaka membuangkan bangkai dalam negeri Melaka ini dan tiada menderita bau busuk bangkai. Sepala-pala jahat jangan kepalang; kuperbuat sungguh-sungguh.”

(Dipetik daripada Pertarungan Tuah dengan Jebat dalam antologi Anak Laut,
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                                 Apakah maksud di mana dapat kusalahi?                                                                                                                                                                                                                                                                                                       [2 markah]
                                   
(ii)                    Nyatakan sebab Laksamana hendak membunuh Hang Jebat.                                                                                                                                         [2 markah]
                                                           
(iii)        Pada pendapat anda, mengapakah Bendahara mengingkari titah Duli Yang Dipertuan supaya membunuh Laksamana?                                                                                                                                                                       [4 markah]

 
 
Soalan 2(d) — Petikan Puisi

Baca sajak  di bawah  dengan   teliti,    kemudian   jawab   soalan-soalan   yang berikut  dengan menggunakan ayat anda sendiri.

DI KOTA KECILKU

Di sini aku pulang                                             
tempat bersekolah dan dibesarkan                   
lewat padang Speedy                                       
terus ke Durian Sebatang                                 
5          semuanya kini terasa kecil                                
mengimbau rindu                                              
dan kenangan.                                                 

Di sini anak belasan tahun                                
mulai mengenal cinta dan ilmu               
10        pengorbanan ayah dan emak                            
keakraban teman dan pergelutan                      
detik itu mengambang bagai mimpi                   
sewaktu kulewati kota kecilku ini.                    
                                                                       
            Sesaat tiba di muka sekolah
15         telah lama kutinggalkan                                                
kini sudah berubah
terasa sepi
suara guru yang memberikan markah
            pada pangkat pertama
20         buat si anak desa
dan ayahku tak berkata bangga.

Di sinilah anak desa
mengenal dunia
           di kota kecilnya
25        padang Speedy
dan Durian Sebatang
meski berubah pandangan
mengimbau rindu dan kenangan
             sayang.


BAHA ZAIN
Antologi Kerusi
Dewan Bahasa dan Pustaka

(i)        Apakah yang dikenang oleh penyajak?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      [3 markah]

(ii)       Pada pendapat anda, apakah langkah yang wajar dilakukan untuk membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   [3 markah]

(iii)                   Huraikan tiga persoalan dalam sajak di atas.                                                                                                                                                                                                                                                                                         [3 markah]

Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

[30 markah]

Jawab semua soalan.

(a)   Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa dan nama khas.

                                    (i)                                 menebas                                                                     menebang
                                    (ii)                    melambai                                                        mengilas
                                    (iii)                   menoleh                                                                      menengadah
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            [6 markah]


(b)   Tulis semula perbualan di bawah ini dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.         

Rajesh                              :                       Eh! Tak siap lagi? Kan ada aktiviti  badan beruniform di sekolah petang ni?

Kamal       :                       Malaslah nak pergi. Kerja rumah banyak lagi tak siap.

Rajesh                               :                       Awak tak boleh kata macam tu. Kokurikulum penting untuk masa depan kita.

Kamal                               :           Betul juga. Terima kasih atas nasihat yang berguna ni.

Rajesh                               :                       Sama-sama. Jom kita pergi.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            [6 markah]     


(c)   Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.

(i)              Menerusi pembentangan Bajet 2006, kaki tangan kerajaan akan perolehi bonus sebulan gaji yang akan diberikan secara dua peringkat, iaitu pada hujung bulan Oktober dan Disember.

(ii)             Lapuran perubatan yang diterima mengesahkan bahawa kematian ahli perniagaan itu disebabkan menghidu gas beracun.

(iii)            Rahmat ditugaskan pengetua untuk mengurus para peserta yang akan bertanding dalam temasha sukan daerah.
[6 markah]




(d)   Dalam ayat-ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan kata atau istilah atau kesalahan tatabahasa. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.

(i)              Pengetua sekolah-pengetua sekolah akan bermesyuarat untuk membincangkan masalah kemerosotan disiplin pelajar dan lain-lain perkara.

(ii)             Ceramah tentang kewajaran penjagaan kesihatan akan beliau sampaikan di dewan itu.

(iii)            Selain  dari menjual ikan di pasar, Wak Hasan juga mengambil upah memotong rumput di rumah orang kerana menyara keluarganya.
[6 markah]


   (e) Tulis satu ayat bagi setiap peribahasa di bawah supaya jelas menunjukkan anda faham akan maksud dan penggunaannya.

(i)                        buah mulut

(ii)                       menangguk di air keruh

(iii)          laksana pohon kayu tiada berbuah
[6 markah]


Soalan 4 : Novel

[15 markah]

Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel yang berikut:
                       
                                    (i)                                 Terminal Tiga karya Othman Puteh
                                    (ii)                    Perlumbaan Kedua karya Marwilis Hj. Yusuf
                                    (iii)                   Di Hadapan Pulau karya A. Samad Said
                                    (iv)                   Bukit Kepong karya Ismail Johari
                                    (v)                                Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain
                                    (vi)                   Seteguh Karang karya Tuan Faridah Syed Abdullah
                                    (vii)                  Julia karya Abu Hassan Morad
                                    (viii)      Putera Gunung Tahan karya Ishak Hj. Muhammad
                                   

(a)   Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan citra masyarakat yang ditonjolkan oleh pengarang.
[7 markah]

(b)   Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan persamaan perwatakan watak utama dalam novel tersebut.
[8 markah]


KERTAS SOALAN TAMAT

No comments:

Post a Comment