Pages

Sunday 20 March 2011

skema bm 1



PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN JPNP 2007
BAHASA MELAYU  KERTAS 1
GARIS PANDUAN PEMERIKSA

A.                 CARA PEMERIKSAAN

BAHAGIAN A:

·        Pemeriksaan secara holistik berpandukan kriteria penskoran yang ditetapkan
·        Isi/ idea – 3 isi/idea penting ( tidak termasuk pendahuluan & penutup) dan mesti berdasarkan tugasan yang diberi.
·        Karangan mesti ditulis dalam jumlah kata yang ditetapkan ( antara 200-250 patah kata)
·        Karangan yang tidak memenuhi kepanjangan yang ditetapkan tidak boleh dimasukkan pada tahap cemerlang.
·        Kesalahan ejaan tidak dipotong markah.

PEMERIKSA HENDAKLAH MEMBERI KOMEN :

·        Bagi peringkat baik – idea sahaja.
·        Bagi peringkat memuaskan, kurang memuaskan dan pencapaian minimum - bahasa dan idea sahaja.
·        Karangan yang tiada kata-kata puitis seperti peribahasa,  kata-kata hikmat, cogan kata dan lain-lain - markah maksimun 25 sahaja.

            BAHAGIAN B:

·        Isi – bergantung kepada bilangan perkataan dan markah yang ditetapkan
( minimum 3 isi / idea penting)
·        Pemeriksaan secara impression berpandukan kriteria ditetapkan.
·        Jika karangan :
a.       Kurang 350 patah kata, periksa seperti biasa.
b.      Terlalu panjang- periksa seperti biasa sehingga ke akhir karangan.
·        Kesalahan format hendaklah ditolak maksimum 2 markah.
·        Kesalahan ejaan hendaklah ditolak ½ markah dan pemotongan markah ejaan keseluruhan maksimum 3 markah sahaja
·        Tiada pemotongan markah ejaan bagi kesalahan berulang.





·        Markah bersih / muktamad hendaklah ditulis di penjuru atas sebelah kanan halaman pertama karangan.

Contoh             :                       Bahagian A     :           25 markah
                                                Bahagian B     :           65 markah
                                                Jumlah            :           88 markah

·         Komen diberi sekiranya perlu pada karangan yang diperiksa.

·         Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:

(       )               = Kesalahan isi

_____              = Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan

                /                   = Kesalahan ejaan dan huruf besar (nama khas)

              //                    = Kesalahan ejaan yang berulang

                                   
                                    = Kesalahan tanda baca.





























PERATURAN PEMARKAHAN   KERTAS 1

Bahagian A: Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan

[30 markah]


KRITERIA PENSKORAN

   
     PERINGKAT

  
    MARKAH

   KRITERIA





       Cemerlang


     26 – 30

       
        atas
    (28 – 30)

   
    (26 – 27)
      bawah

  • Karangan menepati tema bahan rangsangan.

  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem
      Ejaan Rumi Baru. Penggunaan kosa kata luas dan
      tepat.

  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang
     menarik (peribahasa,  slogan, kata-kata ucapan)

  • Idea relevan dengan tema bahan rangsangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.







        Kepujian



       20 – 25

        
           atas
      (23 – 25)


      (20 – 22)
        bawah

  • Karangan menepati tema bahan rangsangan.

  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru. Penggunaan kosa kata luas.

  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.

  • Idea relevan dengan tema bahan rangsangan dan dihuraikan dengan jelas.







   
     PERINGKAT
  
    MARKAH

   KRITERIA






       Memuaskan


     15 – 19

        
        atas
    (17 – 19)


    (15 – 16)
       bawah

  • Karangan masih menepati tema bahan rangsangan.

  • Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat.
            Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru.
      Penggunaan kosa kata umum.

  • Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.

  • Idea masih relevan dengan tema bahan rangsangan. Huraian idea masih jelas.





         Kurang
      memuaskan



      10 – 14

        
         atas
     (12 – 14)


     (10 – 11)
       bawah

  • Karangan kurang menepati tema bahan rangsangan.

  • Bahasa kurang gramatis dari segi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara. Penggunaan  kosa kata terhad.

  • Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.

  • Idea kurang relevan dengan tema bahan rangsangan dan huraiannya kurang jelas.



       Pencapaian
        Minimun








      01 – 09

         atas
     (06 – 09)


      (01 –05)
       bawah



  • Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.

  • Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.

  • Idea tidak menepati tema bahan rangsangan.



Bahagian B: Karangan Respons Terbuka
[100 markah]

KRITERIA


KRITERIA

DESKRIPSI

1. BAHASA
(Mekanis)

  • Kegramatisan              kata (morfologi)
                                   -        ayat (sintaksis)

  • Tanda baca

  • Ejaan


2. LARAS
(Dinamis)


  • Pemilihan kosa kata


3. IDEA (ISI)

  • Tema

  • Isi utama

  • Pengembangan (huraian/ bahasa/hujahan/ contoh)

  • Releven


4. PENGOLAHAN

  • Wacana

  • Logik

  • Pemerengganan

  • Format


5. GAYA BAHASA

  • Keindahan bahasa

  • Ungkapan

  • Peribahasa


1103/1(PPT)                                                                                                         
KRITERIA PENSKORAN


PERINGKAT

MARKAH

KRITERIA








CEMERLANG








80 – 100

(90 – 100)

(80 – 89)

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
  • Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis.
  • Ejaan dan tanda baca betul
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan
  • Penggunaan kosa kata luas dan tepat
  • Idea relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
  • Penggunaan unsur bahasa bervariasi
  • Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.








KEPUJIAN







66 – 79

(73 – 79)

(66 – 72)

  • Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
  • Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
  • Ejaan dan tanda baca betul
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan kosa kata luas dan tepat
  • Idea relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan menarik (peribahasa, pantun, cogan kata).


PERINGKAT


MARKAH

KRITERIA








BAIK








51 - 65

(58 – 65)

(51 – 57)

  • Penggunaan pelbagai jenis kata sesuai.
  • Penggunaan ayat majmuk  gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Ejaan dan tanda baca masih betul.
  • Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
  • Penggunaan kosa kata umum.
  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
  • Pengolahan masih menarik, dan pemerengganan masih sesuai.
  • Wacana masih lengkap
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.








MEMUASKAN







36 – 50

(43 – 50)

(36 – 42)

  • Penggunaan pelbagai jenis kata  terhad.
  • Ayat kurang gramatis.
  • Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Laras bahasa kurang sesuai.
  • Penggunaan kosa kata umum dan terhad.
  • Idea masih relevan mengikut tugasan,
      huraian isi kurang jelas dan contoh kurang
      sesuai.
  • Pengolahan kurang menarik, pemerengganan kurang sesuai.
  • Wacana masih / kurang lengkap
  • Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
  • Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.








PERINGKAT

MARKAH

KRITERIA








KURANG
MEMUASKAN








21 – 35

(28 – 35)

(21 – 27)

  • Penggunaan kata kurang tepat.
  • Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.
  • Unsur bahasa tidak bervariasi.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.









PENCAPAIAN
MINIMUM







01 – 20

(11 – 20)

(01 – 10)

  • Keseluruhan menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
  • Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas/ tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah serta tidak menarik.
  • Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.













CADANGAN  ISI BAGI SETIAP SOALAN:

BAHAGIAN A

Diharapkan:

(a)  Calon menulis tentang  kepentingan hidup berjiran iaitu saling membantu mengatasi masalah jenayah di kawasannya, bersama-sama menjayakan majlis kenduri atau keraian yang diadakan, dan sebagai pengganti anggota keluarga yang tinggal berjauhan.

Kemungkinan:

(b) Calon mengemukakan kepentingan-kepentingan hidup berjiran yang lain selain daripada yang terdapat dalam petikan – diterima.


BAHAGIAN B           :

Soalan 1    :

Trend hidup masyarakat kini yang suka berhutang telah mendedahkan mereka kepada belenggu kewangan. Tabiat ini mendorong berlakunya pelbagai masalah sosial.
                                                                                                                                                     
Pada pendapat anda mengapakah fenomena ini berlaku dan cadangkan langkah-langkah menanganinya.


Tugasan                  :           Sebab berlakunya fenomena suka berhutang dan langkah
 menanganinya

Format                   :           Tiada

Cadangan Isi          :           Sebab-sebab suka berhutang:

i.                     Mengalami masalah kewangan / kesempitan hidup
ii.          Amalan berbelanja yang boros
iii.                  Tidak ada perancangan dalam berbelanja
iv.                 Terpengaruh dengan tawaran pinjaman mudah wang (Along)
v.                   Penggunaan kad kredit secara berleluasa

Cara-cara mengatasi:

                                                i.          Kempen amalan menabung sejak kecil
                                                ii.          Mengehadkan pengeluaran kad kredit
iii.                  Kempen pengguna bijak/ berhemat
iv.                 Membeli barangan keperluan sahaja
v.                   Tidak mudah terpengaruh dengan tawaran jualan murah
vi.                 Membuat jadual perbelanjaan tahunan/ bulanan/ mingguan


Soalan 2          :          

Taman- taman rekreasi di negara kita sentiasa menjadi tumpuan orang ramai untuk beriadah. Sebagai wartawan sebuah akhbar, anda telah menemuramah seorang pegawai majlis tempatan untuk mendapatkan pandangan beliau tentang kepentingan taman rekreasi kepada masyarakat.

Tuliskan teks wawancara tersebut selengkapnya.


Tugasan                  :           Kepentingan taman rekreasi kepada masyarakat

Format                   :           Wawancara.
 Markah dipotong jika tiada :

                                          -           Format Wawancara
                                          -           Bentuk Dialog

                                                ( Maksimum pemotongan markah format - 2 markah)

Cadangan Isi          :              Kepentingan taman rekreasi kepada masyarakat

i.         Sebagai tempat beriadah
ii.         Tempat berkumpul ahli keluarga / berkelah/ untuk
           menjalin hubungan kekeluargaan yang lebih bermakna
iii.         Menikmati udara segar/ nyaman
iv.         Lari daripada kesibukan kota/ menghilangka `                                       ketegangan
 v.        Imej yang bersih/    sihat kepada pelancong asing   


Soalan 3          :
Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam ucapan sulungnya sebagai Perdana Menteri berikrar akan memerangi perbuatan rasuah hingga ke akar
umbi tetapi perbuatan tersebut masih berleluasa di negara kita.

Bincangkan halangan-halangan  untuk membanteras perbuatan rasuah dan kesan perbuatan tersebut kepada negara.


Tugasan                  :           Halangan membanteras perbuatan rasuah dan kesan
                                          perbuatan tersebut kepada negara

Format                   :           Tiada

Cadangan Isi          :           Halangan-halangan  membanteras perbuatan rasuah:

                              i)          Sudah berakar umbi dalam masyarakat
                              ii)         Keinginan untuk hidup mewah dalam masa yang singkat
                              iii)         Sikap pegawai yang tamak/ rambang mata
                              iv)        Cetek ilmu agama
                              v)         Menggunakan jawatan atau kedudukan untuk kepentingan
diri
                                    vi)        Terpaksa kerana menghadapi masalah kewangan
                         
                                                Kesan perbuatan rasuah kepada negara:

                                    i)          Menjatuhkan imej  negara
                                    ii)         Menghilangkan kepercayaan pelabur asing
                                    iii)         Menghilangkan kepercayaan orang awam terhadap agensi
kerajaan
                                    iv)        Jentera pentadbiran negara lemah/ tidak produktif

Soalan 4          :

Kejadian bencana alam yang dahsyat seperti ribut, tanah runtuh dan gempa
bumi yang melanda negara-negara di dunia telah meninggalkan kesan buruk kepada kehidupan masyarakat antarabangsa. Fenomena ini berlaku disebabkan sikap rakus segelintir manusia mengeksploitasi alam sekitar untuk kepentingan diri.

 Jelaskan kesan-kesan buruk  yang akan dihadapi sekiranya kerosakan alam
 sekitar berlaku.

Tugasan                  :           Kesan-kesan buruk kerosakan alam sekitar

Format                   :           Tiada                           

Cadangan Isi          :           Kesan-kesan buruk kerosakan alam sekitar

i)          Mudah berlaku banjir kilat
                                          ii)         Hakisan tanah berlaku
                                          iii)         Suhu dunia meningkat / Fenomena Pemanasan
Global
                                                iv)        Ekosistem Alam terjejas
                                                v)         Flora dan fauna pupus
                                                vi)        Cuaca tidak menentu
                                                vii)        Usaha pemulihan memerlukan perbelanjaan/ kos
yang besar
                                                viii)       Banyak nyawa yang terkorban dan harta benda
yang musnah



Soalan 5          :

Minat berkarya generasi muda hari ini kian luntur. Keadaan  ini menuntut penglibatan ibu bapa untuk memupuk minat anak-anak  berkarya demi memartabatkan dunia pengkaryaan tanah air.

Berikan pendapat anda.


Tugasan                  :           Peranan ibu bapa untuk memupuk minat anak-anak 
berkarya

Format                   :           Tiada               

Cadangan Isi          :           Peranan ibu bapa memupuk minat berkarya:

                                          i)          Memberi galakan / mendorong anak-anak menulis
                                                            sejak kecil       
                                                ii)         Membawa anak-anak menghadiri kursus/ bengkel-
bengkel penulisan
                                                iii)         Menyediakan bahan bacaan/ buku yang boleh
membantu anak-anak berkarya
iv)        Menggalakkan anak-anak menyertai pelbagai pertandingan/ sayembara penulisan di peringkat sekolah, daerah, negeri mahupun kebangsaan
v)         Memberi hadiah menarik sebagai rangsangan sekiranya anak dapat menghasilkan karya





SKEMA PEMARKAHAN TAMAT

No comments:

Post a Comment